Skip to main content

USLUZNA RUKA - Robert Sekli


USLUZNA RUKA


Trevis je stigao do kraja svog konopca - najmanje dvanaesti put. Upravo su ga otpustili s posla; a u ruci je drzao sredstvo za prekracivanje jedne egzistencije koja mu nije pruzala nista sem ponizenja. Otrov u ovoj bocici zvao se bellis annabula, bio je brz, siguran, i apsolutno bezbolan. Ukrao ga je u laboratoriji gde je radio do pre nedelju dana; bio je koriscen za fiksirenje ugljovodonika. Trevis je isplanirao da fiksira samoga sebe, jednom zauvek.

Nekolicina njegovih preosrtalih prijatelja smatrali su da on nije nista drugo do osoba koja zeli da na sebe skrene paznju, buduci da je vec desetak puta ranije pokusao da uradi takvu stvar. E pa, ovoga puta on ce im pokazati! Videce oni da li je imao smelosti da to ucini, a onda ce im biti zao...

Pomisao na suprugu deginitivno je ocelicila Trevisa u njegovoj odlucnosti. Tokom deset godina braka njena ljubav je prosla kroz ravnodusnost u mrznju - ostru, nadmenu, jetku vrstu mrznje spram koje je on bio bespomocan.

Ucini to sada! Govorio je sebi. Zatvorio je oci, podigao bocicu...

Onda je jedna ruka odbacila bocicu! Cuo je strog glas svoje supruge:

- Sta to radis?

- Mislim da je ocigledno - rekao je Trevis, bespomocno slezuci ramenima.

Ona je proucavala njegovo lice. Bila je krupna, trezvena zena, sa retkom sposobnoscu za beskrajnu mrznju. Ali sada joj se lice umeksalo.

- Stvarno si to nameravao ovoga puta, je l da?

- Nije vazno - uzvrati Trevis. - Sutra ili sledece nedelje cu to uciniti.

- Uopste nisam verovala da je to u tebi - rece ona. Pretvostavljam da sam ti zivot ucinila prilicno nemogucim. Ja sam osoba koja hoce da sve bude po njenom, posto poto.

- Ne shvatam zasto si sprecila - rece Trevis. - Na kraju krajeva, ti me mrzis.

Njegova zena nije odgovorila. Nije moguce da se promenila... Ali ovo je bilo prvi put da ju je Trevis takvu video.

- Pogresno sam te procenila - rece ona najzad. - Mislila sam da samo blefiras. Secas li se kad si zapretio da ces skociti s prozora? Naslonio si se... evo ovako.

Njegova zena se nagnula kroz prozor, sa telom nadnetim iznad ulice dvadeset spratova nize.

- Nemoj to da cinis! - rece Trevis ostro. - Hvata me vrtoglavica.

Ona se odmakla, osmehujuci se. -Cudno da to dolazi s tvoje strane. Nemoj kazati da ponovo osecas ljubav prema zivotu!

- Mogao bih - rece Trevis - samo bismo ti i ja...

- Mozda - rece ona, i Trevis odjednom oseti iskru nade. Zene su tako cudne! Ona se osmehnula. Polozila je svoje ruke na njegova ramena i rekla:

- Prevarila sam se, dragi. Ti pojma nemas kakva su moja osecanja prema tebi.

Trevis uopste nije mogao da odgovori. Bio je uzbudjen. Snazne, usrdne ruke supruge polozene ne njegova ramena pokrenule su ga neizrecivo-pravo kroz prozor.

Dok je padao prema ulici, Trevis je mogao cuti kako mu njegova zena dovikuje:

- Vidis, dragi, htela sam da to uradim na moj nacin!

Comments

Popular posts from this blog

Je li rod nužan? - Is Gender Necessary?; 1974 - Ursula LeGuin

Je li rod nužan? S redinom šezdesetih godina ženski se pokret ponovo stao kretati nakon svog pedesetogodišnjeg zastoja. Bilo je to snažno i silovito okupljanje. Osjetila sam ga, ali nisam tada još znala kolika je ta njegova silina. Jednostavno sam mislila da nešto nije u redu sa mnom. Smatrala sam se feministkinjom; nije mi bilo jasno kako možete biti žena koja misli svojom glavom, a ne biti istovremeno i feministkinja. Ali nikada nisam koraknula ni korak dalje s tla što su ga za nas osvojile Emmeline Pankhurst i Virginia Woolf. Tamo negdje oko 1967. počela sam osjećati određenu nelagodu, potrebu da napravim korak dalje, možda, sama od sebe. Počela sam osjećati potrebu da odredim pobliže i da razumijem značenje spolnosti i značenja roda, i to u svom životu i u našem društvu. Mnogo toga bijaše se skupilo u podsvjesnom jednako onom mojem kao i u zajedničkom — onoga što je trebalo iznijeti u svjesno ili će postati destruktivno. Bila je to ona ista potreba, mislim, koja je navela B

Bari Malzberg: FAZA IV

Bari Malzberg:  FAZA IV Faza I 1. VREME: Nešto zapucketa i u maglini oblika spirohete plima energije pohrli s kraja na kraj, duž sedamnaest svetlosnih godina, a zatim se izli u čisti prostor. Čisti prostor predstavljao je novih dve stotine hiljada svetlosnih godina, a energija, koja je sada postala zgusnuta, strujala je kroz njega kao riba kroz vodu; ubrzavala je, ali je unutra bila neobično statična. VREME: Nešto napade energiju, nekakav kosmički poremećaj ili druga inteligencija, nemoguće je pouzdano reći; energija oseti kako je nešto potiskuje. Ustuknu, a zatim se suprotstavi. Negde u jatu Raka napadač i energija uhvatiše se ukoštac, a njihova borba potrajala je petnaest hiljada godina. Konačno, napadač pade poražen, a energija nastavi svoj put. Inteligencija se povukla. Na nekom potpražnom nivou ona poče da razmišlja. Sistem je kružio oko male zvezde iz klase 'B', gotovo patuljastih razmera, na dalekim rubovima Mlečnog Puta. U okviru normalnog ciklusa lokaln

Planeta fer-pleja - Dimitrije Jovanović

     Planeta fer-pleja  Bio je to već treći zvezđani sistem u kome smo nailazili na istu pojavu. Naime, na planetama, baš pogodnim za čoveka — što se tiče temperatura — svuda smo sretali gorostasno bilje, intenzivno zelene boje, koje je neobično brzo raslo ispuštajući ogromne količine kiseonika. Analize naših uređaja su pokazale da su atmosfere ovih planeta još pre stotinjak zemaljskih godina bile gotovo bez kiseonika a da su obilovale ugljendioksidom. U ovom zvezdanom sistemu smo naišli čak na dve ovakve planete — jedna je nešto toplija a druga nešto hladnija od Zemlje, no ipak dovoljno topla da bi mogla da iznedri život zemaljskog tipa. Ovde nam je sinulo da ona možda i nije namenjena evolucionom početku života već prihvatanju života koji je već daleko odmakao u svom evolucionom razvoju. Na padini jedne ogromne planine ove hladnije planete opazili smo kamenu piramidu čija je belina odudarala od okolnog kamenja. Tačno ispod piramide zjapio je ulaz u pećinu i jednostavno n